Posted on Okto 08, 2020at 16:25 AM
Op 08 oktober 2020 gaven reeds 7.779 personen hun mening over de nieuwe bankapp van ING in België. Die werd in december 2019 gelanceerd, maar de resultaten zijn niet meteen positief voor ING België, dat enkele jaren geleden nochtans een koploper was op dit vlak.
Het probleem werd aan het licht gebracht door de Tijd op 6 februari 2020 en door Datanews op 6 augustus 2020, maar intussen is blijkbaar niets veranderd.
De problemen zouden te maken hebben met de overgang naar een nieuwe versie van de bankapplicatie van ING.
In realiteit, is de nieuwe versie van de bankapp van ING België ddezelfe die ook in Nederland en Luxemburg wordt gebruikt voor 11.000.000 klanten op een gemeenschappelijk platform. Dat verklaart waarom sommige, nochtans erg gewaardeerde functionaliteiten zijn verdwenen.
De nieuwe app werd ontwikkeld door een internationaal team dat de klanten toelaat mee te genieten van de capaciteiten en innovaties in de andere landen waar ING aanwezig is.
“ Geheel volgens onze werkwijze hebben we gekozen voor een incrementele en iteratieve aanpak. Dat laat ons toe snel feedback te krijgen van onze klanten, en ook snel nieuwe functionaliteiten of oplossingen voor onze klanten te implementeren. De vragen die onze gebruikers stellen zijn niet gelinkt aan de Andriod-versies of de geheugencapaciteit van hun smartphone. We nemen de feedback van onze klanten heel serieus. De verschillende teams en ontwikkelaars blijven hard werken om de ING Banking app de volgende weken en maanden verder op punt te stellen en er nieuwe functionaliteiten aan toe te voegen. ”
ING België is (samen met BNP Paribas) de bank die zoveel 1/5 scores voor zijn bankapp kreeg. Dat is ook de meest gegeven score, terwijl je verwacht dat de nieuwe applicatie hoger gewaardeerd zou zijn dan de oude.
De toekomst zal uitwijzen of de app van ING België zijn gebruikers weer zal weten te bekoren en de functionaliteiten uit andere landen ook bij de Belgische klanten in de smaak zullen vallen.
Toch is de moeilijke lancering van deze nieuwe bankapp van ING België vrij verrassend te noemen, als je weet dat deze bank (net als BNP Paribas trouwens) stilaan zijn kantorennet afbouwt, net als de selfbanking, de geldautomaten en de overige dienstverlening, ten gevolge van een kostenbesparing en digitalisering in de sector, waardoor de klanten wordt gevraagd gebruik te maken van hun bankapp en homebanking.
Hier schuilt het gevaar dat snel een groot aantal teleurgestelde klanten van bank zal wisselen. Zeker omdat je bij heel wat banken snel en eenvoudig een zichtrekening kan openen via je smartphone: bij Bpost, Belfius, cbc en Argenta kan dat in enkele klikken én gratis.
De zichtrekeningen in de kijker