Een groot deel van de bevolking wordt uitgesloten en in problemen gebracht
ING, BNP, KBC, Belfius, Bpost ... de grote Belgische banken kondigen al jaren regelmatig sluitingen van kantoren aan en/of de verwijdering van selfbanking machines waarop rekeninguittreksels kunnen worden afgedrukt of overschrijvingen uitgevoerd kunnen worden. Als gevolg hiervan moeten sommige mensen kilometers afleggen en betalen voor een steeds duurdere service aan het loket om hun rekeningen te kunnen controleren en overschrijvingen te kunnen doen.
Ontdek onze speciale tabel "beheer in kantoren" en vergelijk de voordeligste bankrekeningen voor wie “allergisch” is aan e-banking. Aantal kantoren, kosten van handmatige bewerkingen, afdrukken en verzenden van rekeninguittreksels, beschikbaarheid van selfbanking machines... Alle informatie die u nodig hebt om uw rekeningen op de traditionele manier te beheren, vindt u hier!
Sommige regio's worden meer getroffen dan andere door deze sluitingen, sommige categorieën van klanten ook... Natuurlijk, zoals banken uitleggen wanneer ze naar deze beslissingen worden gevraagd, gebruiken steeds meer mensen digitale tools (pc's of mobiel bankieren) voor het dagelijkse beheer van hun rekeningen. In België heeft echter 10% van de bevolking geen internetverbinding: meer dan 1 miljoen mensen hebben geen andere keuze dan naar een agentschap te gaan om een overstap te maken of hun saldo te controleren!
En onze senioren hebben er vooral last van omdat 27% van de 55-74-jarigen nog nooit gebruik heeft gemaakt van e-banking. Voor deze mensen met een "digitale kwetsbaarheid" betekent het verdwijnen van selfbanking machines en het sluiten van kantoren dat ze zich verder moeten verplaatsen (soms met het openbaar vervoer) om een kantoor te bereiken waar ze handmatig bankieren tegen een tarief dat blijft stijgen (bijvoorbeeld een overschrijving laten uitvoeren in een kantoor kan 9,68 euro kosten bij ING). In het slechtste geval (denk aan degenen die in afgelegen gebieden wonen en geen auto hebben), de onmogelijkheid om de stand van de rekeningen te kennen of om een verrichting uit te voeren zonder de hulp van een naaste. Dit zet een extra rem op hun zelfstandigheid.
« [Tussen 2000 en 2019,] gingen we van 12 .571 kantoren naar 4692. Dus 7879 kantoren sloten de deuren, of een daling van 63 %… » La Libre - 6 nov.2020
Hoewel deze trend algemeen is, zijn sommige banken voorzichtiger om hun diensten in de kantoren tegen een betaalbare prijs te behouden voor hun minst gedigitaliseerde klanten. Beobank (84 vestigingen in Wallonië en 19 in Brussel) biedt een all-inclusive pakket aan via Beobank Account Plus.
Toegang tot selfbank-automaten voor het afdrukken van rekeninguittreksels en overschrijvingstransacties, maandelijkse versturen van rekeninguittreksels, basisverrichtingen aan het loket (overschrijvingen en andere debettransacties) en afhalingen aan om het even welke geldautomaat in Europa... alles is inbegrepen in de jaarlijkse vergoeding van 36 euro.
Voor 30 euro per jaar biedt CBC/KBC (84 vestigingen in Wallonië en 531 vestigingen in Brussel en Vlaanderen) ook een KBC Plus-rekening met toegang tot de selfbanking machines, gratis opnames en gratis overschrijvingen naar het loket (aan de andere kant wordt het verzenden van rekeninguittreksels betaald). Axa, Belfius, Crelan, Bpost en, in mindere mate, ING, bieden ook rekeningen aan die compatibel zijn met het beheer in de kantoren. Vergelijk hun tarieven en diensten in één oogopslag met onze speciale tabel "beheer rekeningen in kantoren" en vind de bankrekening die het beste bij uw behoeften past.
Wilt u echter een rekening vinden met een goede mobiele applicatie voor een eenvoudig beheer, waar u ook bent? Bekijk dan onze vergelijking van de beste rekeningen met "online beheer".